ВИХОВНИЙ ПРОЦЕС У ШКОЛІ
Основні завдання:
1. Гуманізація виховного процесу, що виражається у створенні умов для всебічного розвитку особистості, спонукання її до самоаналізу, самооцінки, саморозвитку, самовиховання.
2. Підтримка та укріплення шкільних традицій, що сприяють створенню загально- шкільного колективу та прикрашають його життя.
3. Удосконалення методичної майстерності класного керівника, спроможного компетентно і з повною віддачею займатися здійсненням виховної діяльності та ефективно вирішувати питання виховання школярів.
4. Розвиток учнівського самоврядування, його роль у НВП.
Концепція виховної роботи школи.
Національний аспект виховання.
Національне виховання покликано зберегти систему поглядів, переконань, звичаїв, традицій культурно-історичної спадщини нації. Головними складовими національного аспекту виховання є громадське та патріотичне виховання.
Завданнями національного виховання є:
• формування національних цінностей, світоглядних позицій, ідеалів українського народу засобами фольклору, етнографічних свят і вечорів;
• виховання поваги до українських традицій, звичаїв, культури, державної мови;
• залучення до виховного процесу батьків та родичів, представників громадськості;
• дотримання народних звичаїв, обрядів.
Інтелектуальний аспект виховання.
Метою інтелектуального виховання є розумовий розвиток і формування провідних типів мислення учнів. Для підготовки учнів до роботи в сучасному науково-техногенному світі в вирішується комплекс завдань:
• накопичення учнями фонду специфічних знань (термінологія, поняття, символи, закономірності) як бази для розумової діяльності;
• оволодіння основними розумовими операціями (порівняння, аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, систематизація);
• формування інтелектуальних умінь (слухати й чути, дивитися й бачити, висловлювати думки, працювати з джерелами інформації);
• виховування інтелігентності.
Морально-етичний аспект виховання.
Морально-етичне виховання спрямоване на формування моральної зрілості особистості — потреб, мотивів і способів діяльності.
Завданнями морально-етичного виховання в школі є:
• формування в учнів моральних цінностей, поглядів і переконань;
• відновлення духовності через повернення моральних норм;
• виховання моральних почуттів;
• вироблення навичок і звичок моральної поведінки, які б стали потребою та реалізувалися в будь-якій ситуації та умовах.
Морально-етичне виховання має забезпечити формування в учнів такої системи моральних цінностей:
• абсолютно вічні цінності — загальнолюдські цінності, що мають універсальне значення та необмежену сферу застосування (доброта, любов, чесність, гідність, справедливість);
• національні цінності (патріотизм, почуття національної гідності, бережливе ставлення до рідної землі, історична пам'ять тощо);
• громадянські цінності (права і свободи людини, обов'язки перед іншими людьми, ідеї соціальної гармонії, повага до закону);
• цінності школяра (готовність захищати слабших, турбуватися про молодших тощо);
• сімейні цінності—моральні основи життя сім'ї, стосунки поколінь, закони подружньої вірності, вірності в коханні, піклування про дітей, любов до батьків, пам'ять про предків;
• цінності особистого життя, які мають значення, насамперед, для самої людини, визначають риси її характеру, поведінку, стиль приватного життя (поміркованість та стриманість, працьовитість, добропорядність).
Правовий аспект виховання.
Метою правового виховання в школі є формування громадянина України на конкретній історичній і національно-державній основі. Пріоритетними завданнями становлення громадянина є:
• виховання у ліцеїстів поваги до Конституції, законів України, національної символіки;
• виховання глибокого усвідомлення взаємозв'язку між правами людини та її громадською відповідальністю, що становить правову культуру особистості;
• вивчення Конституції, прав і обов'язків громадян України, законів і норм співжиття у суспільстві.
Громадянський аспект виховання.
Громадянське виховання — процес формування громадянськості як інтегрованої якості особистості, що дає людині можливість відчувати себе морально, соціально, політично і юридично дієздатною та захищеною.
Громадянське виховання в школі включає такі складові:
• виховання особистості, яка усвідомлює свою належність до українського народу;
• розвиток патріотизму учнів;
• формування культури міжетнічних відносин;
• виховання творчого ставлення до вирішення проблем Вітчизни;
• формування правосвідомості учнів (усвідомлення своїх прав, свобод, обов'язків, ставлення до закону, державної влади);
• формування культури поведінки;
• розвиток в учнів мотивації до праці.
Художньо-естетичний аспект виховання.
Змістом художньо-естетичного виховання школярів є формування в них загальної культури, естетичних навичок, тому його основні завдання:
• розвиток уміння відрізнити прекрасне в повсякденному житті, цінувати його у вчинках людей;
• прищеплення любові до краси рідної природи, до витворів мистецтва, живопису, літератури та здібностей і талантів;
• забезпечення умов для їхньої творчої практичної діяльності;
• оволодіння ліцеїстами цінностями та знаннями в галузі світового й народного мистецтва, музики, архітектури, усної народної творчості.
Фізичний аспект виховання.
З метою забезпечення фізичного розвитку та комфортного самопочуття кожного учня у навчально-виховному процесі вирішуються такі завдання:
• формування навичок подолання фізичної і психологічної втоми;
• створення умов для повноцінного відпочинку, формування вмінь відпочивати;
• залучення учнів до занять фізкультурою та спортом;
• виховання свідомого ставлення до свого здоров'я і здоров'я оточуючих людей як вищої соціальної цінності;
• формування гігієнічних навичок та навичок здорового способу життя, збереження і покращення фізичного й психічного здоров'я;
• удосконалення психічної підготовки учнів до активного життя;
• вироблення навичок фізичного самовдосконалення і самозагартування.
Екологічний аспект виховання.
Метою екологічного виховання є формування екологічної культури вихованців як форми регуляції взаємодії людини з природою. Вона досягається шляхом вирішення таких завдань:
• виховання розуміння сучасних проблем навколишнього середовища й усвідомлення їхньої актуальності для всього людства, своєї країни і рідного краю;
• формування почуття відповідальності за стан навколишнього середовища на національному і глобальному рівнях;
• розуміння цінності природи як національного багатства країни;
• формування знань та вмінь дослідницького характеру, спрямованих на розвиток творчої і ділової активності при розв'язанні екологічних проблем, життєвих ситуацій;
• оволодіння учнями нормами екологічно грамотної поведінки;
• залучення учнів до активної природоохоронної діяльності на основі набутих
Трудовий аспект виховання
Трудове виховання в школі спрямоване на формування працелюбної особистості, цивілізованого господаря, який свідомо ставиться до праці як вищої цінності людини і суспільства в умовах ринкових відносин. Завданнями трудового виховання в школі є:
• формування в учнів розуміння загальних основ сучасного виробництва;
• виховання свідомої життєвої потреби до трудової активності, ініціативи;
• виховання дисциплінованості, організованості, бережливого ставлення до природних багатств.
Економічний аспект виховання
Метою економічного виховання учнів є формування їхнього нового економічного мислення та свідомості, готовності діяти творчо, застосовувати отримані знання на практиці. Ця мета реалізується через виконання таких завдань:
• освоєння учнями через рольові ігри економічних ролей і позицій у сучасному світі;
• озброєння учнів теоретичними знаннями, практичними вміннями культури праці, розвиток здібностей до певного виду діяльності;
• виховання особливих рис характеру: самоорганізації, лідерства, бережливості, ініціативності, діловитості, дисциплінованості, бачення перспективи;
• формування підприємницької компетентності та культури;
• вироблення чіткого уявлення про наукові закономірності ринкових відносин;
• виховання розумових потреб, формування здібності співвідносити власні потреби з матеріальними можливостями;
• виховання свідомого ставлення до вибору майбутньої професії в умовах ринкових відносин;
• навчання партнерству, умінню працювати в колективі.